Oświetlenie Italux

Kompleksowe oświetlenie domów i biur

Home » Oprawy oświetleniowe w obiektach handlowych

Oprawy oświetleniowe w obiektach handlowych

downlight, technologia LED

Na sukces w branży handlowej składa się wiele rozmaitych czynników. Jednym z podstawowych, jeśli nie najważniejszym, jest dobra prezentacja produktu. Jednym z elementów ekspozycji w obiektach handlowych jest oświetlenie. Może ono wpływać na wygląd produktu i nastrój odbiorców, a co za tym idzie, w znaczny sposób oddziaływać na zachowania konsumentów.

Właściwie dobrane oświetlenie wpływa na atrakcyjność produktów, a także skupia uwagę odbiorców. Skupienie uwagi jest już zaś pierwszym etapem w drodze do sukcesu sprzedawcy. Aby dobrze wyeksponować produkt, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na barw światła, którą powinniśmy dobrać w zależności od rodzaju towaru.

Na przykład do oświetlenia produktów mięsnych zdecydowanie najlepiej nadaje się barwa ciepła (3000-2700K). Przy niebieskim świetle mięso ulega dyskoloracji, co oznacza, że jego kolor nie będzie wyglądał naturalnie ani zachęcająco. Odpowiadają za to reakcje fotochemiczne, UV oraz efekty optyczne. Pieczywo najlepiej prezentuje się w barwie neutralnej (4000K). Warzywa czy ryby najlepiej eksponować z zastosowaniem światła o barwie chłodnej. Najlepiej sprawdza się ona także w przypadku ekspozycji w sklepach odzieżowych.

Rozmieszczenie punktów oświetleniowych

Oprócz oświetlenia głównego, na wystawach sklepowych powinno się stosować również oświetlenie punktowe. Pozwala ono podkreślić odpowiednie elementy ekspozycji, kreować nastrój przestrzeni za pomocą gry światła i cienia, skupić uwagę na tym, co w przypadku danej ekspozycji najważniejsze. Dobrze sprawdzają się oprawy typu downlight.

Oświetlanie produktów od dołu jest stosowane w ekspozycjach samochodów (światło ma nieocenione znaczenie w przypadku przedmiotów o wysokim połysku), mebli czy ubrań. Idealna będzie sytuacja, w której nie będzie widać samego źródła światła, czyli oprawy czy żarówki. Oświetlenie nie może oślepiać. Należy maskować lampy za pomocą elementów ekspozycji i umiejętnie nakierować światło na poszczególne produkty z wystawy.

W obiektach handlowych duże znaczenie będą miały koszta oświetlenia, które użytkowane jest przez długi czas, a w niektórych przypadkach nawet 24 godziny na dobę (witryny sklepowe). Normą stało się stosowanie w branży usługowej technologii LED. Diody pobierają do 60 % mniej prądu niż tradycyjne źródła światła.

Co również nie bez znaczenia, mają znacznie większą żywotność, sięgającą ok. 60 tys. godzin. Wpływa to na mniejszą częstotliwość wymiany żarówek. Technologia LED daje także duże możliwości w zakresie wyboru barwy światła, a przestrzeń RGB umożliwia wybór diody świecącej niemal w dowolnym kolorze.

Name of author

Name: RomanO

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *